Mitt vinterprojekt har varit att renovera den här cykeln. Det är en Jaco Touring från 1987.
Den kom med en Suntour α-3000-grupp, 3×6 växlar med indexerade ramväxlar. Jag har satt på nya hjul och plockat av största klingan fram, så nu är växlarna 2×8 med friktionsväxling (43–28 fram och 11–34 bak).
Stänkskärmarna är från Pelago, dom är 45 mm breda i aluminium. Däcken är 38 mm breda och det är med millimeter till godo som dom och skämarna går in i ramen. Ser fram emot fina turer tillsammans!
Lantmäteriet har plockat bort möjligheten att ladda ner Terrängkartan från sin webb. Numera är det produkten Topo50 som gäller, och där saknas en hel del bra grejer.
Jag har laddat upp ett av de sista släppen av Terrängkartan till Internet Archive för säker arkivering in i framtiden: archive.org/details/Terrangkartan
Ny vandringskarta på gång för en ö med en karakteristisk fyr. Det kändes som ett bra tillfälle att greppa pennan (i Photoshop).
Den här kartan gjorde jag för kul, inspirerad av Lantmäteriets ekonomiska karta.
Hur väl känner du till Stockholms tunnelbana? Testa dig själv i Tunnelbanespelet som jag kokat ihop.
Cykeltur den första oktober. Fortfarande goda förhållanden.
Utkast till en ledkarta
Vi lever i en kartografisk guldålder verktyg- och datamässigt. Här en kombination av Natural Earth marktäcke och Eduard terrängskuggning.
Vi är nyinflyttade på Bondegatan.
Bästa skogen i Stockholms närhet.
I sommar har jag gjort en ny version av orienteringskartan över Storuman som jag ritade 2016. Det är en enklare revidering och utökning gjord från ortofoto och foton från terrängen. Kartlayouten fick också en uppfräschning.
Format: A3. Typsnitt Neue Kabel.
En av Umeälvens vilda forsar som tillsnörpts av människan. Värt ett besök om du är i närheten.
Det här är min mikroblogg, skapad som ett alternativ till Instagram och andra stora plattformar. Det här är en plats utan annonser, cookiebanners och invasiv spårning.
Jag kommer att försöka posta vardagliga ögonblicksbilder och kanske någon text då och då.
Välkommen ombord.